|
A 13. századi Guido Bonatti Asztrológia című művében az asztrológia tudományának egyik legalaposabb és legterjedelmesebb összefoglalását adja. A mű első teljes modern, angol nyelvű fordítása nemrégiben látott napvilágot Ben Dykes áldozatos munkája révén, aki a csaknem ezer hasábból álló művön két teljes éven keresztül dolgozott. Magyarul Anima Astrologiae címmel jelent meg Tárnoki Gábor részleges fordítása, amelynek alapjául az Asztrológia részét képező aforizmagyűjtemény Henry Coley-től származó angol verziója szolgált. A következőkben az AstroLatin csoport fordításában szemelvények olvashatók ezen értékes műből. A fordításhoz rövid jegyzetapparátus tartozik, amelynek célja elsősorban a megállapítások történeti perspektívába helyezése, az asztrológiai hagyomány folytonosságának érzékeltetése.
Ha valaki házasságot akar kötni vagy esküvőt tartani, és ki akarod erre választani az alkalmas órát, vedd az időmeghatározót és urát, továbbá a Holdat, valamint annak az alaknak az urát, melyben a Hold tartózkodik. Legyen a felkelő alak szilárd, | [457] hasonlóképpen a Hold is szilárd alakban legyen - ezen alakok közül a bölcsek szerint jobb a Bika és az Oroszlán. (1) Szahl azonban nem kimondottan javasolja az Oroszlánt: azt írta ugyanis, hogy a házasság szerencsés lesz, a felek között pedig biztos szeretet és egyetértés, de nem törődnek a vagyon gyarapításával, hanem inkább azon lesznek, hogy mindketten elherdálják; hacsak a Hold, miközben az Oroszlánban van, nem kapcsolódik a Naphoz három- vagy hatszöggel - ez ugyanis minden rosszindulatot megtör, ám ennek erejét a négyszög nagyban csökkenti. A Bökönc és a Vízöntő viszont kerülendő, legfőképp férfi esetében, mivel kedvezőtlen alakok, éspedig a kártevők házai, minek következtében ártanak a férfinak. Nőnek viszont nem ilyen károsak.
Az időmeghatározó és ura ugyanis, továbbá a Nap és az a bolygó, melytől a Hold távolodik, férfi kérdező esetén jelzi a férfi állapotát, a hetedik pedig, annak az ura, az Esthajnalcsillag és az a bolygó, melyhez a Hold kapcsolódik, jelzi a nő állapotát. A tizedik és ura azt jelzi, mi történik a felek között, a negyedik és annak ura pedig mindkettejük, vagyis a férfi és a nő végét. Szahl azt mondja, hogy egyesek szerint a negyedik a hozományt jelzi. Ezt más is megerősíti. (2)
Ar-Ridzsál úgy nyilatkozik, hogy ha a férfi és a nő jelölői férfias alakban vannak, akkor [a házasság] inkább a férfi számára lesz előnyös, mint a nőnek, ha pedig a jelölők nőies alakokban találhatók, akkor a nő számára lesz kedvezőbb a férfihez képest. És ha a férfi jelölője férfias alakban, míg a nő jelölője nőiesben van, akkor mindkettejük számára előnyösen alakul. Ha viszont a férfi jelölője nőies alakban, míg a nő jelölője férfias alakban van, ez azt jelzi, hogy a házasság nem fog jól működni, a feleket nem tölti el örömmel, és egymást nehezen viselik majd, gyűlölködés lesz köztük. (3)
Ar-Ridzsál azt is mondja, hogy egyesek a kezdeményező fél jelölőjének azt a bolygót teszik meg, amelytől a Hold távolodik, a másik fél jelölőjének pedig azt, amelyhez a Hold közeledik. Magam nem látok okot arra, hogy ezzel vitába szálljak. Mindkettőjük jelölőjeként veszik a Holdat, és a Merkúrt teszik meg a gyerekek jelölőjének. (4) Viszont azt is mondták, hogy a Holdat nem célszerű emberi alakba helyezni, ez ugyanis a nő szószátyárságát jelenti.
Ha a Kérdező rabnőt kíván vásárolni magának házastársul - írja ar-Ridzsál -, akkor az előző megfontolások mérvadóak. Ha viszont nem ilyen célból teszi, akkor álláspontja szerint a rabszolgák vásárlására vonatkozó szabályok érvényesek, ahogyan arról a szolgákról szóló első fejezetben szó esett.
Szahl szerint a Bökönc és a Vízöntő hasznosak, avagy kevésbé károsak a nő számára, mint a férfinak. Továbbá a Bika első fele jobb, mint a második, (5) és az Ikrek első fele rosszabb, mint a második, végül a Kos és a Rák kedvezőtlenek. Azt is mondja, hogy a Szűz alakja nem jó hajadonoknak, viszont ellenkezőleg a múlttal rendelkező nők esetében. A Mérleg, valamint a Bökönc vége azonban nem jó, mert [ez utóbbi] azt jelzi, hogy a kapcsolat nem lesz tartós. A Bökönc eleje viszont kevésbé rossz a nő számára. (6) A Nyilas rossz, (7) ugyanígy a Bakszarvú eleje is, míg a vége kevésbé kedvezőtlen. (8) Továbbá véleménye szerint a Vízöntő és a Halak kedvezőtlenek és nincs is bennük semmilyen haszon, (9) még akkor sem, ha az Esthajnalcsillag nem áll kártevőkkel kapcsolatban. (10)
Hogyha javítani akarod a házasságra vonatkozó időválasztást, akkor helyezd az Esthajnalcsillagot valamely jól álló bolygó valamelyik házába, úgy, hogy ura fogadja, de legalább a körzetébe, miközben kapcsolat van köztük. Ha pedig egy kártevő házába kerül, akkor távolodjon tőle, és a Jupiter álljon [az Esthajnalcsillag] fölött, (11) vagy legalábbis az Esthajnalcsillag kapcsolódjon hozzá három- vagy hatszöggel - a háromszög kedvezőbb, főként akkor, ha vizes alakhármasságban jön létre. (12) Továbbá a Hold legyen mentes a kártevők akadályozásától, növekedjen fényben és fokszámban, illetve az Esthajnalcsillag is mindenképpen legyen saját méltóságában, vagy olyan helyen, ahol örül, vagy legalább saját birtokán, (13) illetve álljon kapcsolatban a Jupiterrel vagy a Merkúrral, de ez utóbbi esetben a Merkúr legyen méltóságban és legyen | [458] erős. És mindig kerüld el a Hold a kártevőkhöz való kapcsolódását, hacsak fogadás nem játszik közre. (14)
Ha a nő már nem szűz, akkor tedd a Holdat köztes alakba, a felkelő alaknak pedig válaszd a házasságnál említett alakok valamelyikét, és a Hold is legyen itt. Kártevőt ne tegyél a felkelő alakba, és arra ne tekintsen sem négyszögű, sem szembenálló pillantással.
Ha mindezt meg tudod oldani, kiváló. Ha viszont nem, akkor próbálj ezekből annyit megvalósítani, amennyit tudsz, főként azzal, hogy mentesíted a Holdat a kártevők akadályozásától, azaz hogy kerüld el a velük alkotott kapcsolatot. Ha viszont nem tudod megoldani, hogy ne kapcsolódjon hozzájuk, akkor intézd úgy, hogy három- vagy hatszögű pillantásban legyenek, és fogadják őt, vagyis házukban, kitüntetésükben, de legalább két kisebb méltóságukban álljon. És ha így sem tudod elhelyezni, akkor legalább helyezd [a Holdat] a Bika alakjába akadálymentesen, vagy az Oroszlánba úgy, hogy a Nap fogadja őt - ahogyan erről már szó volt -, főként ha a férfi a kezdeményező. Ha pedig a nő a kezdeményező, akkor helyezd őt a fent említett alakokba vagy a Bökönc első felébe fogadva.
Ha megoldható, hogy az égközépre egy jótevőt helyezz, ez azt fogja jelenteni, hogy a múlttal rendelkező nő az első együttháláskor megfogan. Ha a nő szűz, akkor ugyanazon az éjszakán megfogan; emiatt - mármint hogy az első éjszakán megfogannak - időnként vádakkal illetnek nőket, noha tényleg szeplőtelenek voltak, és ez a vád gyakran olyan nőktől származik, akiknek pedig védeniük kellene őket. Az ilyenek ugyanis nem veszik figyelembe, hogy ezeken az éjszakákon ez így megy. (15)
Jegyzetek
Bonatti forrásként két név szerint említett szerző, Szahl ibn Bisr és Ali ar-Ridzsál munkáit használta fel, de a háttérben az asztrológia történetének egyik legmeghatározóbb, egyben legrejtélyesebb alakja, szidóni Dórotheosz is meghúzódik. Az 1. században élt Dórotheosz műve, az Asztrológiai költemény öt könyvben elveszett, viszont az arabok előtt ismeretes volt egy parafrázis, amely Dórotheosz művének átdolgozása. Szahl a 9. században elsősorban Dórotheosz kezdeményező asztrológiai témákkal foglalkozó 5. könyvének átdolgozásából merített az Időválasztások címet viselő munkájának megírásakor. Részben rá, részben Dórotheoszra, illetve más szerzőkre támaszkodott ar-Ridzsál, amikor a 11. században megírta az Asztrológia összefoglalása címet viselő munkát, amelynek egyik része éppen az időválasztásokkal foglalkozik.
(1) Szahl a nők számára történő időválasztásokban a mozgató alakokat javasolja – közülük is a leginkább a Mérleget -, úgy, hogy a Hold kapcsolatban álljon valamely jótevővel. A szilárd alakoktól azonban határozottan eltanácsol, kivéve az együtthálás esetét – kiemelve a Bikát és Oroszlánt -, amikor is a mozgató és köztes alakok kerülendők. Dórotheosz intelmét követve ar-Ridzsál azt is hozzáteszi, hogy a mozgató alakok azért kedvezőtlenek, mert ilyenkor a házasfelek öröme nem lesz tartós.
(2) Ilyen értelmű megállapítás nem Szahlnál, hanem Dórotheosznál olvasható.
(3) Ar-Ridzsál valójában azt mondja, hogy ha a Vénusz férfias, a Jupiter pedig nőies alakba kerül, akkor a férfinak, fordított esetben a nőnek lesz kedvezőbb a házasság. A megállapítás Dórotheosztól származik, aki még azt is hozzáteszi, hogy ha a Nap támadott, a Vénusz viszont kapcsolatban áll a Jupiterrel, akkor a házasság nem lesz kedvező a férfinak, viszont az lesz a nőnek.
(4) Ar-Ridzsál – Dórotheosz nyomán - hozzáteszi, hogy ha a Merkúr egy jótevővel áll kapcsolatban, gyors gyermekáldásra lehet számítani.
(5) Szahl homályos fogalmazású szövegét tisztázva ar-Ridzsál a Bika első két harmadáról ír, mint kedvezőről. Dórotheosz viszont csak a Bika középső harmadát tartja jónak, a többivel kapcsolatban a nő megbízhatatlanságát emlegeti.
(6) Ar-Ridzsál szerint a Mérleg eljegyzésre – és Dórotheosz szerint szeretői viszonyra - alkalmas, a Skorpió első fele pedig kedvező akkor, ha a feleség szűz, mivel ilyenkor engedelmeskedik majd a férjének. Ezzel szemben a Skorpió második fele félrelépésre hajlamosít.
(7) Ezzel szemben ar-Ridzsál határozottan jónak tartja a Nyilast, azzal a kitétellel, hogy a nő túlságosan is erkölcsös lesz. Ez talán Dórotheosz megállapításának félreértése, aki szerint a Nyilas nem olyan jó, így ha egy mód van rá, célszerű elhalasztani a menyegzőt.
(8) A Dórotheoszig visszanyúló források szerint a Bakszarvú első két harmada kedvezőtlen, és csupán az utolsó harmad kedvező.
(9) Ar-Ridzsál a Vízöntővel szemben azt hozza fel, hogy a nő túlságosan is akaratos lesz, a Halak pedig, bár általánosságban jó lenne, szószátyárrá teszi.
(10) Szahl szerint ugyanis ha a Vénusz kapcsolatban áll kártevővel, a házasságból semmi haszon nem várható. A Vénusz központi szerepét ar-Ridzsál is hangsúlyozza, és azt írja, kerülendő a romlása, hátrálása, elégetettsége, valamint hanyatló helyzete. Dórotheosz megemlíti, hogy a Vénusz erejét fokozza, ha a Holddal áll.
(11) Ezt a megállapítást ar-Ridzsál konkretizálja: a Jupiter álljon a Vénusztól számított tizedik alakban, így jobbos négyszögben vele. Továbbá hozzáteszi, hogy ha még a Vénusz is ilyen kapcsolatba helyezhető a Holddal – így a Jupiter és a Hold szembenállásba kerül -, gazdag gyermekáldás és nagy boldogság várható a frigyből.
(12) Bonatti forrásai itt is megemlítik a Holdat a Jupiter mellett. A Hold, Vénusz és Jupiter ilyen típusú elhelyezésének leírása Dórotheosztól származik, aki elsősorban a gyermekáldás biztosítása céljából javasolja az említett elrendezést. Ha ugyanis a kártevők állnak háromszögben a Vénusszal, a gyermekáldás csak abban az évben várható, amikor az évek visszatérése során jótevők érnek a születés kártevőinek alakjába vagy azokkal kapcsolatban álló alakokba.
(13) Ez utóbbi Bonatti kiegészítése. Szahl a méltóságok kapcsán is konkrétan kitüntetésről és alakhármasságról ír.
(14) Szahl a kártevők mellett megemlíti a Sárkányfarokkal való egy alakban tartózkodást is, továbbá azzal a megállapítással kezdi a házassági időválasztásokról szóló fejezetet, hogy a Hold 12. területi helyzete kerülendő.
(15) A jótevő égközépre helyezését Szahl mint Dórotheosz véleményét idézi, noha Dórotheosz azt írja, hogy ha a házasfelek születéseit tekintve egy jótevő a 10. területen található, akkor a házasság első évében várható gyermekáldás, ha pedig ez még termékeny alak is, akkor egyenesen az első éjszakán. Dórotheosz és az ő nyomdokain haladva ar-Ridzsál további megállapításokat is tesz a két születés összehasonlítására.
| |